Svenskt och skandinaviskt mode är något som är mycket på tapeten inte bara i Sverige utan även internationellt. Men vad är det som gör svenskt mode svenskt och vilka är några av de mer kända spelarna?

rmnoa357 / Shutterstock.com
rmnoa357 / Shutterstock.com

Hennes och Mauritz

Den utan tvekan största svenska modekedjan är Hennes och Marutiz eller H&M som den också kallas. Kedjan är idag den tredje största i världen sett till antalet butiker, endast mindre än Amerikanska GAP och Spanska Zara. Totalt har företaget runt 3500 butiker spridda över hela världen.Konceptet bakom företaget är att leverera mode och kvalitet till bästa pris på ett hållbart sätt. Detta har gjort att H&M har klarat sig bra under större delen av sin nu snart 60 år långa historia. Detta samtidigt som många konkurrenter har haft det tufft.

iDeal of Sweden

Ett nytt exempel på Svenskt mode är företaget iDeal of Sweden som arbetar med att göra moderiktiga tillbehör till mobiltelefoner. I deras utbud hittar man många olika typer av skal och fodral som passar in med dagens mode och dessutom passar de senaste mobiltelefonerna. Sedan ett tag tillbaka har de nu även hemsidor för försäljning i USA, Tyskland, Storbritannien och resterande EU.

Fjällräven

I den norrländska urskogen föddes friluftsföretaget Fjällräven. Det stora fokuset var redan från början ryggsäckar då den första produkten var en ryggsäck med ram. Än idag står ryggsäckar för en stor del av fjällrävens försäljning och då främst deras klassiska modell kånken. Kånken designades som en lösning på ett problem som just då hade blossat upp i de Svenska medierna.Skolbarnen i Sverige hade nämligen börjat få problem med ryggen, något som till mycket stor del ansågs vara på grund av axelväskorna som placerade vikten fel. Lösningen blev då en ryggsäck så att vikten kunden placeras jämt på de båda axlarna. I Sverige där väskorna länge varit i bruk är de kända för sin långa hållbarhet då många har kvar hela exemplar från sin skoltid. Idag har kånken tank vare dess funktionella retrodesign även blivit mycket populärt även internationellt.